چاپ یووی | چاپ سفید

 

چاپ یووی با امکان چاپ سفید بر روی انواع متریال

چاپ یووی

چاپ یووی نوعی چاپ دیجیتال به شمار می‌رود که برای خشک کردن و پخت جوهر در آن از اشعه فرابنفش استفاده می‌شود. در این نوع چاپ، در مجموعه سپیا گرافیک پس از پاشش جوهر روی بستر چاپ توسط دستگاه، جوهر بلافاصله در معرض تابش نور فوق بنفش قرار می‌گیرد. همین باعث می‌شود جوهر بدون نیاز به حرارت خشک شود. این روش خشک شدن جوهر به طرح مورد نظر حجم می‌دهد و باعث می‌شود برجسته به نظر برسد.

از مزایای چاپ سفید نسبت به چاپ‌های دیگر این است که به دلیل خشک شدن سریع، فرارهای آلی کمتری در هوا آزاد می‌کند. از این‌رو از چاپ یووی به‌عنوان چاپ دوستدار محیط‌زیست نیز یاد می‌شود. همچنین به دلیل اینکه در این نوع چاپ، جوهر در بستر جذب نمی‌شود، نسبت به سایر چا‌پ‌ها از درخشندگی و زیبایی بیشتری برخوردار است. در ادامه این مطلب با ویژگی‌های چاپ یووی، مزایا و مراحل آن آشنا خواهیم شد.

اجزای تشکیل‌دهنده چاپ یووی

 

چاپ سفید یا همان یووی از چهار جزء تشکیل شده‌ که شامل مونومرها، الیگومرها، رنگدانه‌ها و آغازگرهای نوری است‌. در ادامه، به‌طور مختصر عملکرد هرکدام از اجزا در این نوع چاپ در مجموعه سپیا گرافیک بیان شده است:

  • مونومر نوعی ترکیب آلی بسیار دوستانه است. به این معنا که به‌راحتی با مولکول‌های دیگر پیوند ایجاد می‌کند تا پلیمر تولید کند.
  • الیگومر یک پلیمر اساسی است که به‌عنوان ماده اصلی برای ایجاد مولکول‌های پلاستیکی پیچیده‌تر استفاده می‌شود.
  • جزء سوم، رنگدانه رنگ است که ذرات کوچک نامحلول در آب هستند.
  • چاپ سفید همچنین حاوی یک آغازگر نوری است. این آغازگر نور به‌عنوان یک کاتالیزور عمل می‌کند و واکنشی را بین مونومرها و الیگومرها برای ایجاد یک مولکول پلیمری آغاز می‌کند. این پلیمر باعث می‌شود پیوند قوی بین رنگدانه و بستر موردنظر ایجاد شود که در نهایت به چاپ محتوای خواسته شده می‌انجامد.

 

 

 

 

چاپ یووی چگونه انجام می‌شود؟

 

مراحل چاپ

مراحل چاپ برجسته یا یووی در شرکت سپیا گرافیک به شرح زیر هستند:

  1. هد دستگاه چاپ ابتدا جوهر را به شکل مایع روی محل چاپ شلیک می‌کند.
  2. دستگاه دارای تعدادی لامپ یووی است که در مجاورت هدهای دستگاه چاپ ثابت شده‌اند.
  3. همان‌طور که هدهای دستگاه چاپ به اطراف حرکت می‌کنند، لامپ یووی تعبیه‌شده در هدها هم پشت سر هم به حرکت درمی‌آید.
  4. این لامپ یووی، نور را در طیف فرابنفش به لایه جوهر مایع می‌تاباند.
  5. به یاد داشته باشید که جوهر حاوی یک آغازگر نوری است و این آغازگر برای واکنش به نور در یک طول موج خاص (مثلا طول موج فرابنفش) کالیبره شده است.
  6. وقتی آغازگر در معرض نور فرابنفش قرار می‌گیرد، یک واکنش شیمیایی بین مولکول‌های مونومر و الیگومری در جوهر ایجاد می‌کند.
  7. این مولکول‌ها سپس یک پوشش پلیمری نامحلول در آب (پلاستیکی) تشکیل می‌دهند.
  8. پوشش پلاستیکی همچنین یک پیوند قوی بین رنگدانه‌ها و بستر زیر آنها ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر، جوهر را بسیار بسیار محکم به بستر چاپ ثابت می‌کند.

 

 

مزایای چاپ فرابنفش

چاپ یووی مزایای بسیار متعددی دارد که در این بخش به بررسی هرکدام می‌پردازیم:

امکان چاپ روی بسترهای مختلف فراهم است

جوهرهای (UV) در تماس با رسانه چاپی یا همان بستر چاپ، فورا خشک و سفت می‌شوند. می‌توان گفت اصلا زمانی برای جوهر وجود ندارد که سرریز، تراوش یا تار شود. این بدان معنی است که جوهرهای فرابنفش  را می‌توان تقریبا روی هر بستر روکش‌دار یا بدون روکشی که فکرش را بکنید، چاپ کرد. به عبارت دیگر، می‌توان تقریبا هر نوع کاغذ یا پلاستیکی را در دستگاه‌های چاپ یووی موجود در مجموعه سپیا گرافیک وارد کرد و همچنان از چاپ خوب آنها مطمئن بود.

چاپگرهای فرابنفش به شما این امکان را می‌دهند که روی وینیل روکش‌دار یا بدون روکش، ورق‌های پلاستیکی خام، دستمال کاغذی نازک، فویل‌های فلزی، چرم، چوب، شیشه یا حتی یک رول پارچه روزمره چاپ کنید.

جوهرهای (UV) بسیار قوی هستند

جوهرهای یووی در برابر خط‌‌وخش مقاوم هستند. همچنین این جوهرهای چاپ یووی در برابر باران و نور خورشید هم مقاومت بسیار بالایی دارند. بنابراین برای محافظت بیشتر، نیازی به لمینت کردن این چاپ‌ها ندارید. چاپخانه‌ها با حذف مرحله لمینت از فرآیند تولید، در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کنند.

جوهرهای یووی برای خشک شدن نیازی به حرارت ندارند

پرینترهای چاپ یووی در شرکت سپیا گرافیک هیچ بخاری ندارند؛ به این دلیل که جوهرها به معنای واقعی کلمه تبخیر نمی‌شوند؛ آنها با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش خشک می‌شوند. عدم نیاز به حرارت و تبخیر شدن، منجر به صرفه‌جویی قابل‌توجهی در برق در حین کار دستگاه‌ها می‌شود. به دلیل عدم تولید آلودگی، چاپ یووی به چاپ سبز هم معروف است.

سایر مزایای چاپ یووی

 

از دستگاه‌های یووی نیز می‌توان برای ایجاد چاپ‌هایی با جلوه برجسته استفاده کرد. به همین علت، به چاپ یووی، چاپ برجسته هم گفته می‌شود.

اپراتور دستگاه چاپ یووی در مجموعه سپیا گرافیک می‌تواند چاپگرها را با رنگ‌های اضافی مانند جوهر شفاف و جوهر سفید مات پیکربندی کند. این امر خطوط تولید جدیدی را به‌همراه جریان‌های درآمدی نوین برای فروشنده چاپ باز می‌کند. در ادامه، درباره این رنگ‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

امکان استفاده از جوهر سفید به‌عنوان یک رنگ مات

جوهرهای رنگی که برای چاپ یووی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ماهیت شفاف دارند‌. وقتی یک تصویر با این جوهرها روی شیشه چاپ می‌شود، شفاف خواهد شد و امکان دیدن آن‌سمت شیشه وجود خواهد داشت‌. اما خبر خوب اینکه جوهرهای سفید، مات هستند. یک چاپگر یووی که با جوهر سفید پیکربندی شده باشد، به شما امکان می‌دهد یک لایه مات از رنگ سفید را درست در زیر مدل خود قرار دهید. چاپ حاصل از این نوع ترکیب جوهرهای رنگی و جوهر سفید تاحدی مات و تا حدی شفاف خواهد بود.

به‌عبارت دیگر، ناحیه تصویر، مات است و شما نمی‌توانید از طریق آن، آن‌سمت شیشه را ببینید؛ ولی ناحیه غیر تصویری، یعنی ناحیه‌ای که هیچ جوهری در آن لایه‌بندی نشده است، شفاف باقی می‌ماند. چنین چاپ‌های کاربردی ویژه‌ای فقط با استفاده از جوهرهای سفید قابل ایجاد هستند. از این چاپ در گروه سپیا گرافیک برای پارتیشن‌های شیشه‌ای که لازم است کمی مات و کمی نیمه‌شفاف باشند، استفاده می‌کنند.

امکان استفاده از جوهرهای شفاف به‌عنوان رنگ‌های ویژه

از جوهرهای روشن در چاپ یووی برای براق کردن تنها مناطق خاصی از تصویر استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، یک تصویر می‌تواند کاملا مات باشد، به جز لوگوی شرکت که ظاهری براق دارد. علاوه براین، این لوگو نیز کمی برآمده خواهد شد و شکل برجسته‌ای به خود خواهد گرفت. این نوع از برنامه‌های تخصصی برای برجسته و براق کردن تنها مناطق خاصی از تصویر، تنها با فناوری جوهر شفاف قابل ارائه هستند. مجموعه سپیا گرافیک بهترین خدمات چاپ یووی را به شما ارائه می‌دهد.

از چاپ یووی می‌توان برای تولید چاپ با جلوه سه‌بعدی برجسته استفاده کرد

جوهرهای ماوراءبنفش به زیرلایه‌ یا همان بستر چاپ که روی آن رسوب کرده‌اند، نفوذ نمی‌کنند؛ دلیل آن هم خشک شدن سریع جوهر در تماس با بستر چاپ است. بنابراین با لمس یک چاپ یووی، می‌توانید برجستگی طرح روی آن را احساس کنید. ارائه‌دهندگان چاپ در مجموعه سپیا گرافیک از این ویژگی برای تولید چاپ با جلوه برجسته و سه‌بعدی استفاده می‌کنند؛ برای انجام این کار از تکنیکی به نام «اورپرینت» بهره می‌گیرند.

برای مثال، فرض کنید می‌خواهید یک پوستر بزرگ با طرح یک لوگو چاپ کنید و می‌خواهید لوگو جلوه‌ای برجسته به خود بگیرد. برای انجام این کار، هدهای چاپ به طور مکرر از روی لوگو عبور می‌کنند و در عین حال، لایه‌های جوهر بیشتری را در آن مکان اضافه می‌کنند. پس از مدتی، این لایه‌های جوهر متعدد که هر کدام روی دیگری قرار گرفته‌اند، جمع می‌شوند تا جلوه‌ای سه‌بعدی و برجسته به چاپ ببخشند.

چاپ تخت یا فلت بد با فناوری یووی

جوهرهای یووی از ترکیبی از مونومرها و الیگومرها ساخته شده‌اند.‌ این مواد شیمیایی واکنش نشان می‌دهند تا یک مولکول پلیمری/پلاستیکی تشکیل دهند و به اتصال جوهر به بستر چاپ کمک کنند. امروزه، شیمیدان‌ها می‌توانند فرمول را تغییر دهند تا جوهرها انعطاف‌پذیر یا سفت شوند. چاپ تخت یا فلت بد (FLATBED) نتیجه این تغییر فرمولاسیون است که به‌واسطه جوهر سفت انجام می‌شود. جدا از ماشین‌های رول‌به‌رول، امروزه دفاتر چاپی نظیر سپیا گرافیک می‌توانند تصاویر را مستقیما روی اشیا مسطح و سفت، چاپ کنند.

چاپ یووی فلت بد را می‌توان روی سطوحی همچون ورق شیشه‌ای، بلوک چوبی، کاشی سرامیکی و غیره انجام داد. جوهر سفت استفاده شده برای چاپ فلت بد، با سطح و بستر چاپ پیوند قوی ایجاد می‌کند. این پیوند قوی باعث می‌شود رنگ به‌هیچ‌وجه از سطح بستر پاک نشود.

به‌طور کلی، جوهرهای یووی در دو نوع انعطاف‌پذیر و سخت تولید می‌شوند. نوع انعطاف‌پذیر برای چاپ رول‌به‌رول و نوع سفت برای چاپ تخت و مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات فنی چاپ یووی

 

حال که با کمک گروه تخصصی سپیا گرافیک با مزایای مختلف چاپ برجسته آشنا شدیم، خوب است کمی مشخصات فنی این نوع چاپ را بررسی کنیم:

  • جوهرهای یووی ترکیب بسیار پیچیده‌ای از پلیمرها، الیگومرها، رنگدانه‌ها و آغازگرهای نوری دارند.
  • این جوهرها به یک طول موج خاص نور فرابنفش واکنش نشان می‌دهند.
  • وقتی در معرض نور یووی قرار می‌گیرند، جوهرها فورا سخت می‌شوند.
  • جوهرهای فرابنفش سازگار با محیط‌زیست هستند.
  • جوهرهای یووی بی بو هستند و می‌توانند برای مکان‌های داخلی و خارجی استفاده شوند.
  • در اتاق چاپ، به هیچ سیستم تصفیه هوا تخصصی نیاز نیست.
  • جوهرهای یووی فوق‌العاده قوی هستند.
  • این جوهرها حتی در نور شدید خورشید هم محو نمی‌شوند.
  • آب باران نیز بر این چاپ‌ها تأثیر نمی‌گذارد.
  • علاوه بر این، جوهرهای یووی در برابر خط‌وخش مقاوم هستند.
  • آنها نیازی به پوشش محافظی از روکش ندارند.
  • این باعث می‌شود چاپ یووی برای کاربردهای خارجی مانند برند خودرو، علائم جاده و علائم ایمنی ایده‌آل باشد.
  • چاپگرهای جوهر فرابنفش می‌توانند نقاطی به کوچکی پنج پیکولیتر تولید کنند. این اندازه کوچک می‌تواند تصاویری با کیفیت چاپ خیره‌کننده ایجاد کند.

 

 

کاربردهای چاپ سفید یا یووی

 

چاپ برجسته یووی کاربردهای متنوع و گسترده‌ای دارد. از جمله کاربردهای این نوع چاپ در مجموعه سپیا گرافیک باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • چاپ روی بستر چوبی اعم از ام‌دی‌اف، پی‌وی‌سی، فیبرچوبی و غیره در دکوراسیون خارجی و داخلی و مسکونی و اداری
  • چاپ روی بوم نقاشی برای ایجاد تابلوهای دکوراتیو
  • چاپ روی آکواریوم، آسمان مجازی، پارتیشن‌بندی، پلکسی در صنعت دکوراسیون داخلی و خارجی
  • چاپ روی تابلوهای راهنما، پنجره و نورگیر
  • ساخت انواع ماکت و استند نمایشگاهی
  • ساخت لوح و تندیس
  • چاپ روی انواع سرامیک و کاشی، ساخت پازل سرامیکی
  • ساخت تابلوهای دکوراتیو، ساخت هدایای تبلیغاتی، چاپ آثار تزیینی و هنری
  • چاپ روی پارکت
  • چاپ روی فلز، ساخت تابلوهای فلزی، ساخت استندهای فلزی، تابلوی شرکت‌ها و تابلوی راهنمای طبقات
  • ساخت تندیس‌های آینه‌ای و چاپ روی آینه

 

 

 

 

 

 

جمع‌بندی

چاپ یووی یکی از انواع چاپ دیجیتال است که نسبت به سایر چاپ‌ها قوی‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این چاپ، امکان چاپ مستقیم طرح‌های متنوع روی سطوح مختلف است. در این روش چاپ از اشعه فرابنفش برای خشک کردن جوهر استفاده می‌کنند و نیازی به حرارت برای انجام این کار نیست‌. چاپ برجسته را می‌توان برای هر مکانی و روی هر سطحی به کار گرفت. اگر می‌خواهید از چاپ یووی برای مصارف ساختمانی، دکوری، اداری و غیره استفاده کنید، همین الان با گروه حرفه‌ای سپیا گرافیک تماس بگیرید.

هدف ما کیفیت بالا و رضایت مشتریان

در کمترین زمان و بهترین قیمت است

 چاپ سپیا مجهزترین مجتمع چاپ دیجیتال Eco Solvent و UV است که تمامی محصولات چاپی را به صورت آنلاین و حضوری برای کلیه همکاران و مخاطبان عرضه می‌نماید. تخصص ما چاپ‌ لیبل پلی کربنات،چاپ لیبل پشت چسبدار، برش کاتر پلاتر، چاپ لیبل ژله ای، چاپ کاتری  و… می‌باشد و با توجه به کیفیت، زمان و قیمت بی‌رقیب هستیم

چرا از سپیا خرید کنیم؟

ماشین آلات متنوع و به روز

در مجموعه سپیا طیف وسیعی از ماشین آلات چاپ دیجیتال تهیه و استفاده میگردد.تجهیزات ما شامل پرینتر های اکو سالونت (چینی و ژاپنی)، پرینتر یووی، پرینتر لیزری، لمینیتور وکاتر پلاتر؛ بهترین و بروزترین نوع از انواع خود در سراسر دنیا بوده و محصولی با کیفیت و با تنوع بالا در اختیار مصرف کننده قرار میدهد و مشتریان با توجه به بودجه، کیفیت، و انتظارات خود امکان انتخاب نوع چاپ مورد نظر را دارا میباشند.

سفارش آنلاین

در مجموعه سپیا امکان ارسال آنلاین به صورت غیر حضوری و دریافت سفارش پس از اتمام مراحل چاپ برای مشتریان عزیز فراهم میباشد.

نظارت دقیق
از زمان سفارش گیری تا تحویل محصول نهایی در تمامی مراحل (فایل ارسالی، مراحل چاپ و پس از چاپ) سفارش مورد نظر مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته و ایرادات احتمالی رفع میگردد تا محصول نهایی با بهترین کیفیت در اختیار مشتریان عزیز قرار گیرد.
متریال مرغوب

تلاش ما در استفاده از طیف وسیعی از متریالها با توجه به نیاز و انتظارات مشتری میباشد. متریال و مرکب های چاپی ما همواره از بهترین انواع موجود در بازار تهیه و استفاده میشود و مشتری با توجه به بودجه، کیفیت و انتظارات خود امکان انتخاب کاملی را داراست.

تحویل فوری

 امکان تحویل فوری سفارشات با توجه به ظرفیت بالای ماشین آلات و نیروی انسانی به صورت شبانه روزی فراهم بوده و سفرشات مشتریان عزیز در اسرع وقت تحویل میگردد.

ارسال به سراسر کشور

با توجه به امکان سفارش غیر حضوری، پس از اتمام مراحل چاپ، محصول نهایی بسته بندی و از طرق مختلف (با توجه به نظر مشتری) در اسرع وقت به سراسر کشور ارسال و تحویل میگردد.

 لیبل پلی کربنات دستگاه شما را

! قدرتمند و جذاب نشان می دهد

پنل-پلی-کربنات

سفارش آنلاین

سفارش از طریق تلگرام و واتس اپ و سایر سایت‌های کلود امکان‌پذیر است

علاوه بر این می‌توانید از طریق فرم سفارش درخواست خود را ثبت نمایید

از صبر شما متشکریم